Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

Hoe krijg ik de variabelen in de SPSS output ipv de labels bij een reliability analyse?

0 leuk 0 niet-leuks
In studietaak 1.2.2 staat in "Schaalnanalyse en schaalconstructie in SPSS" (bron03.pdf). Een noot onder de inter-inter-correlatie matrix dat de tabel overzichtelijker is gemaakt door de variabele te gebruiken ipv de labels.

De labels zijn heel fijn om goed te kunnen zien wat een bepaalde variabele precies voorsteld. Echter in de vergelijkende analyses zoals de correlatiematrix in de reliability check is het overzicht weg door de lange labels. De oplossing in de bron met variabelen in eerste kolom en in de header is heel prettig. In Field en de help-functie van SPSS kan ik wel vinden hoe ik labels aanmaak, maar niet hoe ik ze tijdelijk niet gebruik bij een bepaalde analyse.
gevraagd 6 april 2016 in Psychologisch Survey (PS) door JB (120 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks

Het is mogelijk om variable labels en variabelenamen beiden in de output zichtbaar te maken. Dit kan via:

Edit -> Options -> Tabblad "Output"

Hier zijn verscheidene opties die je naar eigen smaak kunt kiezen. Als je in tabellen zowel item label en variabelenaam wilt zien dan kun je kiezen bij "Pivot table Labeling" voor :

Variables in labels shown as: Names and Labels.

beantwoord 6 april 2016 door Ron Pat-El (27,690 punten)
Dankjewel. Niet helemaal wat ik zocht.
Maar ik heb door dit antwoord nu wel de syntax gevonden waardoor ik voor een analyse met matrixtabellen
de labels uit kan zetten en daarna weer aan. Dus veel dank
 
SET Tvars=names    ** geeft enkel variabelenaam
SET Tvars=labels     ** geeft de labels
SET Tvars=both        ** geeft beide
 

 

...