Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

Is het opstellen in de voltooid tegenwoordige tijd van een hypothese een fout?

0 leuk 0 niet-leuks
Op FB OU Psychologie OPE liet een student weten dat de hypothesen van het eindverslag waren afgekeurd omdat deze in de voltooid tegenwoordige tijd waren opgesteld. Het zou hierdoor lijken alsof de hypothesen achteraf waren opgesteld.

Gaat het hier om een algemene regel?
gevraagd 29 augustus 2016 in Psychologisch Experiment (PE) door Rogatio (1,530 punten)
bewerkt 15 september 2016 door Rogatio
Ik heb hier even over nagedacht, maar ik kan niet goed een formulering bedenken in de voltooid tegenwoordige tijd. Heb je misschien een voorbeeld?

Taalvaardigheid is bij meisjes meer toegenomen dan bij jongens.

Ah, dankjewel, helder!

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Ik zou niet zo ver gaan te stellen dat het een algemene regel betreft. Wel denk ik dat het verstandig is om deze formulering te vermijden. Je kunt inderdaad de indruk wekken dat je HARKt (Hypothesizing After the Results are Known, zie http://www2.psych.ubc.ca/~schaller/528Readings/Kerr1998.pdf). Bovendien schrijf je normaal je inleiding en methode voordat je data gaat verzamelen (of tenminste, dit zou je kunnen doen), en het is vreemd om dan naar toekomstige gebeurtenissen te verwijzen in de verleden tijd.
beantwoord 19 december 2016 door Gjalt-Jorn Peters (36,980 punten)
...