Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

hoe werkt het met vrijheidsgraden

0 leuk 0 niet-leuks
IDA 21., p 47. Help me graag even?

"Stel dat we ...in essentie."     n-1 snap ik voldoende en dat dit = Df snap ik nu (eindelijk ) ook. Maar hoe lees ik dit nu toch? Ik zie niet in hoe de datapunten 1,2,3 --> 0,0,0 kunnen worden als 4 'niet vrij is' en blijft staan; want 4/4=1 en dús is de essentie veranderd want het gemiddelde is dan geen 2,5 meer maar 1. Ik neem aan dat ik de klemtoon verkeerd leg bij het lezen maar kan niet ontdekken waar.
gevraagd 1 december 2016 in Inleiding Data Analyse (IDA) door 851928612 (830 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks

Sorry, dit was dan niet duidelijk. Met dat dat laatste datapunt niet vrij is wordt bedoeld dat het niet langer vrij kan varieren. De waarde van dat laatste datapunt staat al vast doordat de waarde van de eerste drie datapunten al is bepaald. Om het gemiddelde van $2.5$ ($\frac{1+2+3+4}{4}=2.5$) te handhaven moet dat laatste datapunt wel de waarde $10$ aannemen.

Dat laatste datapunt staat dus niet vast op de waarde die hij voorheen had ($4$), maar hij staat vast op een nieuwe waarde die wordt bepaald door het gemiddelde en de 'nieuwe waarden' van de overige punten in de datareeks. Hij moet dus wel $10$ zijn. Hij heeft geen vrijheid; en de datareeks heeft dus maar $3$ vrijheidsgraden.

beantwoord 2 december 2016 door Gjalt-Jorn Peters (36,680 punten)
...