Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

wat is het verschil tussen etakwadraat en omegakwadraat?

0 leuk 0 niet-leuks
In hoofdstuk 11.8 van Field wordt op pagina 472 en 473 gesproken over etakwadraat en omegakwadraat. Beide zijn een manier om de effectsize van een anova uit te rekenen. Wat is het verschil tussen deze twee?
gevraagd 10 december 2016 in (Digitale) werkboeken door Eveline de Beer (470 punten)

1 Antwoord

0 leuk 0 niet-leuks
Inhoudelijk is er geen verschil tussen de twee: het zijn beiden nog steeds partiele correlaties, maw: de correlatie tussen X en Y wanneer voor het effect van andere predictoren wordt gecontroleerd. De kern van Fields betoog op bladzijden 472 en 473 is dat de partial eta-squared een vertekend beeld kan geven van de kracht van het effect in de populatie. De omega-kwadraat is daarom hetzelfde als de partial-eta-kwadraat, maar bestraft complexere modellen (uitgedrukt in dfM).
beantwoord 12 december 2016 door Ron Pat-El (24,300 punten)
Voor de zekerheid nog even expliciet: dit bestraffen van complexere modellen manifesteert zich door minder bias. Eta kwadraat overschat vaak hoe sterk twee variabelen samenhangen in de populatie. De bestraffing is dus geen soort vrijblijvende keuze :-) Dus pas op dat je niet de indruk krijgt dat $\omega^2$ een soort conservatievere variant van $\eta^2$ is. $\eta^2$ is makkelijker uit te rekenen maar vaak fout. Je weet pas hoe fout als je ook $\omega^2$ hebt uitgerekend, en als je die toch al hebt, kun je $\eta^2$ verder links laten liggen.
een goede toevoeging; ik vergeet soms dat het jargon veel meer open-ended klinkt dan het in werkelijkheid bedoeld wordt :).
Het is ook niet makkelijk. Hoe meer ik dit soort zaken zie, hoe meer ik denk dat we msch de cursussen moeten splitsen in "dit is wat je zelf moet gebruiken" en "dit is fout maar je moet het kennen omdat het vroeger werd gebruikt (en nu nog veel wordt gebruikt door mensen die niet weten dat het fout is)" :-)
...