Dit is een site voor studenten van de Open Universiteit. Voordat je een vraag kunt stellen moet je even een account aanmaken (dit systeem is niet gekoppeld aan je OU studentnummer en wachtwoord).

Welkom bij het vraag- en antwoord systeem van de onderzoeks-practica van de studie psychologie bij de Open Universiteit.

Houd er, als je een vraag stelt, rekening mee dat je de richtlijnen volgt!

Hoe bereken ik het betrouwbaarheidsinterval tussen gemiddelden?

0 leuk 0 niet-leuks
Ik begrijp de gegeven formule niet in 6.1.

Betrouwbaarheidsinterval=steekproefwaarde +- breedte-index x standaardfout.

Als ik deze invul volgens de uitleg: 201,21 + 2.10 x 142,38=28947

Ik kom niet op het antwoord van -97.78 tot 500.21 en begrijp niet wat ik verkeerd doe.
gevraagd 6 juni in Inleiding Data Analyse (IDA) door droes (190 punten)

2 Antwoorden

1 leuk 0 niet-leuks
 
Beste antwoord
Zoals je in je eigen formule al hebt staan, staat er tussen streekproefwaarde en breedte-index een plus en een min teken.

Dit betekend dat je de uitkomst van breedte-index x standaardfout zowel moet optrekken als aftrekken van de steekproefwaarde.

Vermenigvuldigen doe je altijd voor optellen en aftrekken in sommen.

In dit geval doe je dus: 2.10 x 142,38 = 298.998

Dit tel je dus vervolgens op bij de steekproefwaarde en je trekt het ervan af. Je krijgt dus twee uitkomsten (beide uiteinden van het interval)

201,21 - 298.998 = - 97.788
201.21 + 298.998 = 500.208

Afgerond naar twee decimalen is je interval dus: [-97.78 ; 500,21]
(betrouwbaarheidsintervallen worden vaak in [ ] geplaatst.
beantwoord 13 juni door marlou (560 punten)
geselecteerd 14 juni door Gjalt-Jorn Peters
1 leuk 0 niet-leuks
Je kan ook uit je hoofd al zien dat jouw uitkomst niet kan. Hoe kan 2 x 142 + 200 nu bijna 29000 zijn??

Even logisch nadenken. In dit geval: je gebruikt punten en komma's door elkaar als decimaalteken.
beantwoord 7 juni door Peter Verboon (4,900 punten)
...