Open Universiteit - vragen
Het komt vaak voor dat studenten een vraag stellen die niet gelijk te beantwoorden is door de docent. Dit komt veelal omdat de student te weinig informatie geeft over de context waarbinnen de vraag wordt gesteld; deze is voor de student natuurlijk altijd helder, maar docenten zijn bezig met meerdere cursussen tegelijkertijd, waardoor het kader waarbinnen vragen worden gesteld niet vanzelfsprekend is. Het komt ook vaak voor dat niet helemaal duidelijk is wat de student niet begrijpt, waardoor het niet mogelijk is om heldere uitleg te geven die goed aangrijpt op het begrip dat al wel aanwezig is. Het gevolg is dat er wat heen en weer gemailed moet worden voordat de vraag helder is, en/of dat de antwoorden niet goed aansluiten op de aanwezige voorkennis. Op deze pagina worden richtlijnen gegeven om dit te voorkomen. Door deze richtlijnen te volgen, wordt de kans op een snel en accuraat antwoord geoptimaliseerd. Voordat de richtlijnen worden gegeven, wat uitleg over de drie kanalen die er beschikbaar zijn om vragen te stellen over de Onderzoekspractica bij Psychologie bij de OU:
-
In principe worden alle vragen gesteld via http://oupsy.nl/help. Dit systeem slaat alle vragen op, zodat het antwoord onmiddelijk beschikbaar is als een vraag al eens is gesteld.
-
Voor vragen die bedoeld zijn als voer voor discussie (waarbij het dus niet de bedoeling is om simpelweg een antwoord te krijgen) is er het forum binnen de M&T community op Studienet.
-
Voor persoonlijke vragen, die betrekking hebben op een individuele situatie en dus niet behulpzaam kunnen zijn voor andere studenten, is het het beste om een e-mail te sturen aan de betreffende docent.
Hoewel een aantal van deze richtlijnen specifiek betrekking hebben op
http://oupsy.nl/help, gelden de meeste richtlijnen voor alle vragen:
-
Stel op http://oupsy.nl/help een aparte vraag voor elke vraag, zodat de antwoorden ook overzichtelijk blijven. Op die manier kunnen de vraag en het antwoord worden verhelderd op een overzichtelijke manier.
-
Geef altijd aan in het kader van welke cursus de vraag wordt gesteld (gebruikt hiervoor op http://oupsy.nl/help de categorieen).
-
Denkt goed na over het impliciete kader waarbinnen de vraag wordt gesteld. Dit is noodzakelijk omdat docenten met verschillende cursussen tegelijk bezig zijn. Een goede methode om vragen correct te verwoorden, is net te doen alsof de vraag moet worden gesteld aan een mede-student die de cursus vorig jaar heeft gevolgd, maar er nu dus niet meer mee bezig is. Met deze methode is het makkelijker de impliciete context waarbinnen de vraag wordt gesteld expliciet te maken, en in de vraag op te nemen.
-
Als het een vraag betreft over iets dat je niet begrijpt, zorg dan dat je de volgende dingen aangeeft:
-
Over welke bron gaat het?
-
Waar in die bron staat precies datgene dat je niet begrijpt? Geef voor een gedrukte bron het paginanummer en het jaar waarin de bron is uitgegeven; geef voor een online bron het paginanummer en de URL; geef voor een presentatie de slide en de URL; en geef voor een filmpje de tijd en de URL.
-
Leg uit welke zin of zinnen je niet begrijpt, en zorg dat je duidelijk uitlegt wat je precies niet begrijpt. Leg bijvoorbeeld uit hoe de uitleg afwijkt van je verwachting, of welke onderdeel je niet kunt plaatsen. Als uitleg conflicteert met informatie die je elders hebt gelezen, verwijs dan ook naar die informatie.
-
Als je een vraag stelt over analyses die niet de gewenste resultaten opleveren, zorg dan dat je de volgende dingen aangeeft:
-
Vertel duidelijk hoe het resultaat dat je krijg afwijkt van je verwachting. Vertel dus wat je hoopte te bereiken, wat je kreeg, en wat je niet begrijpt.
-
Copy-paste de syntax die je hebt gebruikt. Gebruik je nog geen syntax? Bekijk http://oupsy.nl/op/ps/files/PS%202.1%20-%20Syntax%20in%20SPSS.swf en/of het document in de M&T community op Studienet.
Geef ook duidelijk aan welk databestand het betreft.
-
Geeft SPSS een foutmelding? Copy-paste die foutmelding dan in je vraag.
-
Stuur geen SPSS output mee. Stuur in plaats daarvan syntax mee, waar commentaar bij staat die je gedachtengang uitdrukt. Docenten kunnen aan de syntax zien wat er fout gaat; en in combinatie met je gedachtengang maakt dat het mogelijk fouten in je denkwijze te corrigeren. Aan de output is echter niets te zien, waardoor het niet mogelijk is om doelgericht te antwoorden.